Eindtermen

Set sail

Heb je zin om zelf het water op te gaan? We leren je varen op onze boot in samenwerking met onze getalenteerde partners, zowel de theorie als de praktijk. Ontdek alles over onze vaaropleidingen.

Bij OPTI-MUS Sailing gaan we verder dan enkel het afnemen van examens voor je vaarbewijs. Als erkend Praktijk Test centrum begeleiden we je graag tijdens examen of het volledige traject met onze permanente evaluatie.

Eindtermen Stuurbrevet Motor

A. 1. Algemene Veiligheid. (40 punten)

  • A. 1.1 Rekening houden met de andere waterweggebruikers /waterwegaanduidingen
  • A. 1.2 Een veilige en aangepaste snelheid aanhouden
  • A. 1.3 Een juiste en efficiënte uitkijk houden
  • A. 1.4 Rekening houden met de voorrangsregels en correct reageren
  • A. 1.5 Efficiënte communicatie

A. 2. Start (10 punten)

  • A. 2.1 Een veiligheidsbriefing geven, incl. plaats en gebruik van de aanwezige veiligheidsuitrusting. Noodprocedures
  • A. 2.2 De manier beschrijven waarop het voorspelde weer waarschijnlijk de vaaromstandigheden zal beïnvloeden (golfslag, hogerwal/lagerwal...)
  • A. 2.3 De juiste controles uitvoeren vóór het starten
  • A. 2.4 Brandstofvoorraad checken
  • A. 2.5 De motor starten en de juiste controles na het starten uitvoeren
  • A. 2.6 Dodemanskoord gebruiken indien nodig

A. 3. Vertrek van steiger of ponton (10 punten)

  • A. 3.1 Beschrijven en gedeeltelijk toepassen hoe de landvasten/springen gebruikt moeten worden bij vertrek van een ligplaats aan hogerwal/langswal/lagerwal
  • A. 3.2 De boot veilig manoeuvreren uit zijn ligplaats
  • A. 3.3 De stootwillen correct gebruiken

A. 4. Varen en de boot keren binnen een beperkte ruimte. (10 punten)

  • A. 4.1 Koers rechtdoor - bocht over stuurboord - bocht over bakboord - U-bocht achteruitvaren
  • A. 4.2 Buitenboordmotor: trimcorrectie
  • A. 4.3 Het efficiënte gebruik tonen van voor- en achteruit met de juiste roerstand
  • A. 4.4 Te allen tijde de volledige controle bewaren over het vaartuig
  • A. 4.5 Noodstop

A. 5. Een man over boord (dummy) recupereren (20 punten)

  • A. 5.1 Efficiënt communiceren met bemanning en drenkeling
  • A. 5.2 Ervoor zorgen dat er visueel contact blijft met de MOB
  • A. 5.3 Onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen
  • A. 5.4 Correct contact maken met de MOB
  • A. 5.5 De MOB terug in/op de boot recupereren
  • A. 5.6 De juiste behandeling van de drenkeling omschrijven

A. 6. Langszij afmeren aan een steiger of een ponton/sluis (10 punten)

  • A. 6.1 Een geschikte aanlegplaats kiezen; evt. bij een sluis: de juiste kant
  • A. 6.2 Ervoor zorgen dat de juiste landvasten en stootwillen klaarliggen
  • A. 6.3 Onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen
  • A. 6.4 De stootwillen correct gebruiken
  • A. 6.5 Zorgen voor doeltreffend vastmaken aan steiger of ponton, evt. sluismuur
  • A. 6.6 De motor afzetten en de afsluitende controles uitvoeren

B. Eindtermen stuurbrevet Zeil. (punten per onderdeel)

  • B.1. Zeilklaar maken - optuigen - zeilen hijsen en strijken op een veilige en efficiënte manier (10 punten)
  • B.2. Reven/ontreven of het zeiloppervlak verkleinen/vergroten (10 punten)
  • B.3. De juiste zeilvoering kiezen of aanpassen van het zeiloppervlak aan de weersomstandigheden (10 punten)
  • B.4. Zeilen van een driehoekig parkoers met minimum één indewinds rak en met correcte zeilstand (50 punten)
  • B.5. Stormrondje (5 punten)
  • B.6. Noodstop (10 punten)
  • B.7. Bijdraaien (5 punten)

C. Eindtermen brevet yachtman motor en zeil Stuurman (30 punten)

  • Zeilen en manoeuvreren: zie eindtermen praktijkbrevet Stuurbrevet motor + zeil. Belangrijk: Man-overboord-manoeuvre

D. Eindtermen brevet yachtman motor en zeil Navigator (30 punten)

  • D.1. tochtplanning en tochtuitvoering over meerdere uren (koppelkoersen) die rekening houden met de windrichting, windkracht en meteovoorspellingen (opnemen, analyseren en acties bepalen)
  • D.2. kruisrakplanning en -uitvoering
  • D.3. gebruik van elektronische navigatie en - communicatiemiddelen
  • D.4. controle van de brandstofvoorraad in functie van het boottype en het af te leggen traject

Eindtermen brevet yachtman motor en zeil Schipper (40 punten) Alle elementen checken die verband houden met:

  • E.1. documenten
  • E.2. veiligheid
  • E.3. uitrusting
  • E.4. reglementen
  • E.5. meteo

Kennis en toepassing van de psychologie aan boord:

  • E.6. leiderschap als schipper in een overlegmodel
  • E.7. duidelijke communicatie met de bemanning
  • E.8. "goed zeemanschap" in de praktische zin van het woord

Bepaalde fouten beïndigen onmiddelijk het examen.

Fouten op volgende onderdelen van het praktisch examen hebben een onmiddellijk einde van het praktisch examen tot gevolg waarbij de kandidaat als niet geslaagd wordt beschouwd. Voor het beperkt stuurbrevet motor en zeil en de aanvulling tot het algemeen stuurbrevet motor en zeil
  • a) rekening houden met de voorrangsregels en correct reageren
  • b) dodemanskoord gebruiken indien aanwezig
  • c) te allen tijde de volledige controle bewaren over het vaartuig
  • d) een man overboord in recupereerbare positie brengen
  • e) reven of het zeiloppervlak verkleinen
  • f) efficiënt zeilen van een driehoekig parkoers met minimum één indewinds rak en met de correcte zeilstand (aan de wind, halfwinds, ruime wind, voor de wind, gijpen, overstag gaan) Voor de aanvulling tot het brevet yachtman motor en zeil a) algemene veiligheid /veiligheidsbriefing
  • b) man-over-boordmanoeuvre
  • c) respecteren van voorrangsregels
  • d) nachtvaart
  • e) vaarplan opstellen (vóór vertrek)

Neem contact opOPTI-MUS Sailing

Volg ons:

Ben je benieuwd naar meer? Aarzel dan niet om OPTI-MUS Sailing te contacteren voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. In het gesprek bekijken we graag wat we voor jou en je team kunnen betekenen. Zo maken we er gegarandeerd een onvergetelijke dag van.

Varenbergstraat 7
9170 Sint-Gillis-Waas

Neem contact op